

تأکید مدیرعامل ایرانخودرو بر اجرای دستور رئیسجمهور
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در واکنش به سخنان اخیر رئیسجمهور درباره لزوم کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی، اعلام کرد این مطالبه «کاملاً درست و اساسی» بوده و روند اصلاح مصرف سوخت در محصولات ایرانخودرو از سال گذشته و همزمان با خصوصیسازی آغاز شده است.
عادل پیرمحمدی با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: موفقیت در کاهش مصرف سوخت تنها زمانی امکانپذیر است که برنامههای دولت و خودروسازان در یک مسیر هماهنگ و منسجم اجرا شود.
سه محور اصلی کاهش مصرف سوخت
پیرمحمدی کاهش واقعی مصرف بنزین را وابسته به سه اقدام کلیدی دانست:
۱. اصلاح قیمت انرژی
۲. اسقاط ناوگان فرسوده
وی اشاره کرد که همچنان حدود ۲.۵ میلیون خودروی کاربراتوری با مصرف بیش از ۱۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در کشور تردد میکنند و بدون خروج این ناوگان، هیچ برنامهای موفق نخواهد بود.
۳. ارتقای پلتفرم و موتور خودروهای جدید
او افزود: کیفیت پایین اکتان سوخت فعلی، مصرف را افزایش میدهد، آلودگی ایجاد میکند و عمر موتور خودروها را کاهش میدهد.
ضرورت حرکت به سمت هیبرید
پیرمحمدی با بیان اینکه ظرفیت ارتقای موتورهای احتراق داخلی در دنیا به سقف خود رسیده، تأکید کرد که برای کاهش جدی مصرف سوخت باید به سمت تولید گسترده خودروهای هیبریدی رفت.
به گفته او:
برنامه توسعه محصولات هیبریدی از سال گذشته در ایرانخودرو آغاز شده
بخشی از خطوط تولید نیز در حال آمادهسازی است
خرید تکنولوژیهای پیشرفته، طبق دستور رئیسجمهور، وارد مرحله عملیاتی خواهد شد
سرمایهگذاری در بخش باتری
او تأکید کرد توسعه این حوزه نیازمند سرمایهگذاری ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاری برای تولید باتری (با توجه به درصد داخلیسازی) است و ایرانخودرو آمادگی انجام آن را دارد، اما تأمین ارز باید با حمایت دولت انجام شود.
مزیت محصولات هیبریدی در تستهای ایرانخودرو
پیرمحمدی گفت نتایج تستهای میدانی نشان میدهد:
مصرف خودروهای هیبریدی بیش از ۳۵ درصد کمتر از نسخههای بنزینی است
دستیابی به مصرف کمتر از ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر امکانپذیر است
موتورهای هیبریدی ضمن کاهش مصرف، قدرت و شتاب بیشتری نیز ایجاد میکنند
ظرفیت تولید خودروهای هیبریدی از سال آینده
مدیرعامل ایرانخودرو برنامهریزی این شرکت را چنین تشریح کرد:
تکمیل پروژه تارای هیبریدی تا نیمه اول سال آینده
آغاز تولید انبوه از نیمه دوم
ظرفیت اولیه تولید: روزانه ۱۰۰۰ دستگاه
افزایش ظرفیت تا ۲۰۰۰ دستگاه در روز تا پایان سال
توان تولید ۱۵ هزار دستگاه در سال در فاز اول (قابل افزایش تا ۲۵۰ هزار دستگاه)
هیبریدسازی خودروهای جدید ایرانخودرو مانند تارا و ریرا
نسخههای هیبریدی برای خودروهای CKD جهت کاهش مصرف و آلایندگی
نیاز ۲۰۰ میلیون دلاری برای طراحی و داخلیسازی گیربکس هیبریدی
پیرمحمدی اعلام کرد طرح توسعه گیربکس هیبریدی آغاز شده، اما برای داخلیسازی کامل این فناوری، ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه لازم است. در صورت تأمین این مبلغ، ایران به جمع شش کشور تولیدکننده این نوع گیربکس خواهد پیوست.
اهمیت حمایت دولت از خریداران خودروهای هیبریدی و برقی
وی با اشاره به اختلاف قیمت ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلاری خودروهای هیبریدی نسبت به مدلهای بنزینی، گفت:
برای موفقیت این طرحها باید مشوقهایی مانند حذف مالیات بر ارزش افزوده یا یارانه خرید در نظر گرفته شود
ایرانخودرو تجربه تلخی در واردات خودروهای برقی داشته؛ چرا که به دلیل نبود حمایت دولتی بخش قابل توجهی از هزار خودروی وارداتی هنوز فروش نرفته است
استقبال ایرانخودرو از موضع صریح رئیسجمهور
پیرمحمدی در پایان تصریح کرد:
«اینکه رئیسجمهور موضوع کاهش مصرف سوخت را شفاف و جدی بیان کردند، اقدامی کاملاً درست و راهبردی است. ما آمادگی کامل داریم که در این مسیر حرکت کنیم؛ به شرط آنکه وظایف حاکمیت نیز همزمان اجرا شود. اگر این اتفاق رخ دهد، هم مصرف سوخت مدیریت میشود و هم کشور میتواند دوباره صادرکننده بنزین شود.»





